Update nieuwe pand: voortgang, inrichting & meer

vrijdag 4 maart 2022
Leestijd 4 minuten: Wellicht heb je het al gehoord: Gimeg gaat verhuizen! Aan de Atoomweg 99 in Utrecht wordt een gloednieuw bedrijfspand gebouwd. Dit zal na de oplevering in oktober 2022 ons nieuwe onderkomen worden. We vroegen Frank Gijsberts, Algemeen Directeur bij Gimeg, over de keus voor het nieuwe pand, de voortgang van de bouw en meer.

DELEN | LEES MEER


Kun je ons allereerst vertellen wanneer het idee is ontstaan dat Gimeg toe is aan een groter pand?
“Dit traject loopt eigenlijk al een aantal jaren. Toen Gimeg begon, op het Strijkviertel 27 in De Meern, hadden we al het idee dat het te klein was. We zijn vrij snel panden erbij gaan huren. Gimeg is al heel veel jaren hard aan het groeien, waardoor we steeds vaker tegen een gebrek aan ruimte aanlopen. Elke keer waren we opnieuw aan het zoeken naar de ideale situatie.”

En is het idee voor een nieuw pand vanuit jou ontstaan of waren daar ook anderen bij betrokken?
“Het idee dat er een nieuw pand moet komen, ontstaat uiteindelijk vanuit het management in bredere zin. Zo loopt afdeling Logistiek ertegenaan dat er te weinig magazijnruimte is, waardoor Inkoop niet genoeg kan inkopen om te blijven groeien en Verkoop geeft aan dat er meer voorraad moet komen. Uiteindelijk merk je dat als je wilt blijven groeien, je toe bent aan een vervolgstap.

Wel ben ik er vanaf het begin van de zoektocht heel duidelijk in geweest dat de nieuwe locatie in de regio Utrecht moest zijn. We wilden per se dat de medewerkers niet de dupe zouden worden van de verhuizing, door bijvoorbeeld ver te moeten reizen. Ik denk dat we erin geslaagd zijn om tot een goed compromis te komen.”

Waarom is de keus uiteindelijk op de Atoomweg 99 gevallen?
“We hadden van tevoren bedacht aan welke grootte en prijsstelling het nieuwe pand moest voldoen. Terwijl je dan aan het oriënteren bent, komt het moment om beslissingen te nemen steeds dichterbij. In de eerste instantie dachten we dat het pand aan de Atoomweg te groot was. We hebben zelfs gekeken naar de optie om een gedeelte van het pand te huren. Ik ben blij dat we dat niet gedaan hebben. We hebben de ruimte namelijk hard nodig omdat de groei zo hard doorzet.”

Een groter magazijn, meer laaddocks, een eigen parkeergarage. Een nieuw pand lijkt een doel op zich, maar het brengt natuurlijk ook doelstellingen met zich mee. Hoe zie je dat voor je?
“Het belangrijkste doel is dat we in december operationeel zijn op de nieuwe locatie: dat we orders de deur uit zien gaan en spullen binnen zien komen. We hopen natuurlijk ook dat alle collega’s het nieuwe pand weten te vinden en het ook echt als zijn of haar plek zien. Dat het goed voelt en gezien wordt als een prettige werkomgeving. Voor mij is dat het eerste doel om te realiseren.

Het grootste voordeel van de nieuwe locatie is dat we straks één pand hebben waar al onze producten liggen. Daardoor wordt het beter beheersbaar en dat heeft veel voordelen. Denk alleen al aan dat je nu op verschillende locaties mensen hebt werken, machines hebt staan enzovoort. Om groei te kunnen blijven realiseren, hoeven we de operatie in het magazijn niet met meer middelen of mensen te runnen. Het moet alleen efficiënter en beter. Dat gaan we in het nieuwe pand realiseren. En wat betreft de groei: dat gaat veel harder dan we ooit durfden te dromen. Gelukkig hebben we straks een locatie waar we de komende jaren mee vooruit kunnen.”


En hoe staat het er nu voor met de voortgang van het pand? Hoe ver zijn ze?

“Inmiddels is de eerste paal geboord, zijn de eerste tekeningen definitief en zijn er materialen ingekocht. Wat betreft het interieur: er is een plan gemaakt voor de magazijnstellingen en besloten om te gaan werken met twee grote paternosterkasten. Deze zorgen voor een automatische aanvoer van voorraadbakken van en naar een ergonomisch ingericht werkstation. Het picken van kleine onderdelen wordt daardoor veel meer geautomatiseerd. Ook zijn we bezig geweest om de kantoorruimte op papier in te richten. Denk aan: waar komen de werkplekken, vergaderzalen, kantines? Hoe gaan deze ruimtes eruitzien? Inmiddels is ook dit ingetekend. Nu zitten we in een fase waarbij de bouwer veel vragen aan ons heeft: van het plaatsen van stopcontacten tot Wi-Fi-punten. We zijn de tekeningen nu dus in detail definitief aan het maken. Een ingewikkeld, maar ook erg leuk proces!”

Kun je ons wellicht meenemen in de planning van de bouw voor de komende maanden? Wat gaan we de komende maanden zien?
“De eerstvolgende stap is dat alle heipalen de grond in geboord worden. Ze doen er ongeveer 25 per dag en er moeten er ruim 500 in. Direct daarachteraan wordt de fundering gelegd en daarna wordt er al met de opbouw van het magazijn begonnen. Half augustus kan het magazijn in gebruik worden genomen. Dan krijgen we early-access, zodat de stellingbouwer alvast aan de slag kan. Het kantoor moet dan nog wel afgemaakt worden. Op 1 oktober 2022 is de sleuteloverdracht. Naar verwachting zullen we vanaf december op de nieuwe locatie operationeel zijn.”

Wordt er tijdens de bouw van het nieuwe pand ook aandacht besteed aan duurzaamheid?
“Zeker! Het pand aan de Atoomweg is door BREEAM-NL beoordeeld op duurzaamheid en heeft de een na hoogste score ontvangen. Dit betekent dat het pand erg duurzaam is. Zo wordt het pand helemaal uitgerust met zonnepanelen en wordt er door de bouwer veel aandacht besteed aan afvalscheiding. Ook de gebruikte materialen zijn zo duurzaam mogelijk, denk bijvoorbeeld aan FSC gecertificeerd hout. Ik denk dat aandacht voor het milieu goed past binnen onze doelstellingen en het gehele groene plaatje.”

En hoe gaat het pand er straks aan de binnenkant uitzien?
“We hebben een interieurarchitecte uitgenodigd om het pand vorm te geven. Zij heeft een paar dingen gecombineerd, die wij erg leuk vinden. Allereerst natuurlijk de kleur groen. Dit is al jaren de basiskleur van Gimeg, passend bij de producten die we leveren. Producten die veelal met de buitenwereld te maken hebben: denk aan kamperen en het inrichten van de tuin. Ook worden we steeds internationaler. En wat zie je als je op een kraakheldere dag aan komt vliegen op Schiphol? Weilanden en akkers. Allemaal net in een andere kleur groen, maar toch past het bij elkaar. Dat heeft de architecte als thema gebruikt. Het meubilair zal een warm karakter krijgen, met vrijere vormen en natuurlijke materialen. De industriële look laten we terugkomen in bijvoorbeeld de looppaden, die beton als vloer houden. Al met al wordt het echt weer van deze tijd.”

Zijn er ook dingen van het huidige pand of de manier van werken die je juist wilt behouden?
“Wat ik mee wil nemen is de sfeer in het huidige pand. We willen absoluut geen kaal, standaard pand gaan maken met witte muren, witte plafonds en felle verlichting. Om bij te dragen aan de sfeer zorgen we dat er genoeg plekken zijn waar mensen bij elkaar kunnen komen. Er komen meer koffiecorners en meer plekken waar je even rustig achterover kunt zitten.

Ook het open karakter nemen we mee en willen we nog meer gaan benadrukken. Er zullen natuurlijk een aantal vergaderruimtes komen en een aantal mensen zullen in een kantoor gaan zitten. Echter hebben die kantoren dan bijvoorbeeld wel glazen wanden, zodat het zichtbaar is wat daar gebeurt.”


Om af te sluiten ben ik benieuwd wat voor jou, los van het nieuwe pand en alle mijlpalen van de afgelopen jaren, de kers op de taart is voor Gimeg?
“Voor mij is de kers op de taart dat mensen blij zijn als ze hier naar binnen lopen. Ik vind dat we daar vanaf dag één veel aandacht, tijd en middelen aan besteden. Dat mensen het tof vinden om hier te werken en het naar hun zin hebben. Dát vind ik het allerbelangrijkste wat we hebben weten te realiseren.”


Hoe waardeert u deze blog?

Aan het laden
Aan het laden