Maak gebruik van Google Shopping

dinsdag 2 maart 2021
Leestijd 2 minuten: Door corona is het tot op heden nog steeds niet mogelijk om een fysieke winkel te bezoeken. Daarom is het des te belangrijker om online goed zichtbaar te zijn. En waar kun je beter zichtbaar zijn dan bovenaan in Google? Daarom leggen wij in deze blog uit hoe je eenvoudig je producten kunt toevoegen aan Google Shopping.

DELEN | LEES MEER


Wat is Google Shopping?

Er is een verschil tussen de gewone Google zoekresultaten en de resultaten van Google Shopping. Google Shopping toont jouw producten inclusief afbeelding en prijs, terwijl de gewone zoekresultaten of zoekadvertenties alleen tekst tonen (zie onderstaande afbeelding). Hierdoor vallen producten in Google Shopping extra op. Sterker nog, wist je dat 37% van de online aankopen via Google Shopping wordt gedaan? Een perfecte reden om vandaag nog te starten met het gratis winkelplatform van Google.


Image title


Google Shopping is nu ook gratis beschikbaar

Door de komst van COVID-19 hebben veel fysieke retailers het zwaar. Hierdoor is er niet altijd budget om online te kunnen adverteren. Daarnaast durven veel retailers de stap naar online marketing niet te maken, door onvoldoende marketingkennis of kennis van het gebruik van online marketingplatformen.

Daarom is het sinds kort mogelijk om gratis gebruik te maken van Google Shopping. Hierdoor neemt Google een belangrijke drempel weg. Daarnaast biedt Google een stap voor stap uitleg hoe je jouw producten toevoegt aan hun platform, zelfs als je hun platform nog nooit gebruikt hebt. Kortom, niets houd je dus meer tegen om vandaag nog te starten met Google Shopping.


De belangrijkste voordelen van Google Shopping:

  • Meer zichtbaarheid van je producten
  • Meer bezoekers op je website 
  • Klanten komen direct terecht op de productpagina
  • Meer kans op verkopen
  • Inzicht verkrijgen in hoe shopping-advertenties presteren t.o.v. concurrenten.


Zo werkt het

Hieronder een stappenplan hoe je Google Shopping eenvoudig instelt. 
    Ga naar Google Merchant en maak een nieuw account aan.
  • Maak een productfeed, dit is een export van je assortiment. Doorgaans kun je dit eenvoudig doen binnen je eigen webwinkel omgeving. Kan dat niet? Dan kun je programma’s zoals Channable gebruiken.
  • Controleer of je productexport over alle data beschikt. Denk aan de prijs, omschrijving, productnaam, reviews en afbeeldingen van de producten.
  • Upload je productfeed naar de Merchant Center.
  • Ga in het Merchant Center in het linker menu naar: Groei --> Programma’s beheren --> Platforms van Google. Vink dit vervolgens aan.
Image title

Het is gelukt!

Je adverteert nu gratis via Google Shopping én profiteert van alle voordelen!


Hoe waardeert u deze blog?

Aan het laden
Aan het laden