Controleer de banden van uw caravan

donderdag 1 december 2022
Leestijd 3 minuten: De banden zijn misschien wel het meest besproken onderdeel van de caravan. Bij een doorsnee auto leidt een beetje onderspanning hooguit tot wat meer brandstofverbruik. Maar bij een caravan kan het levensgevaarlijk zijn. Autobanden worden namelijk maar zelden op hun maximale draagvermogen belast. Bij een caravan gebeurt dit veel vaker. Wilt u weten waar u op moet letten bij het zelf controleren van banden? In deze blog leest u daar alles over.

 DELEN | LEES MEER


Als de caravan weer uit de stalling komt, maar ook voordat u op vakantie gaat, is het belangrijk om de banden van uw caravan of vouwwagen te controleren. De juiste bandenspanning en het regelmatig controleren daarvan zorgt ervoor dat de gemiddelde automobilist tot wel 150 euro per jaar kan besparen op brandstofkosten en overmatige slijtage van de banden.

Waarom een juiste bandenspanning belangrijk is

Door langdurige stilstand slijten de banden snel. Hierdoor ontstaat een te lage spanning, oftewel onderspanning. Dit kan levensgevaarlijk zijn voor de inzittende omdat de caravanbanden vaak hun maximale draagvermogen belasten. Hoewel een te lage bandenspanning zorgt voor meer grip en comfort, gaat het brandstofverbruik hierdoor omhoog. Verder heeft u een langere remweg, meer kans op slingeren en de kans op een klapband wordt groter. Daarnaast is het stuurgedrag weker. Bij een te hoge bandenspanning heeft u minder grip en comfort, maar wel preciezer stuurgedrag, lagere brandstofverbruik en minder slijtage. Het is het beste om de aanbevolen bandenspanning aan te houden.

Bandenspanning

De makkelijkste manier om de bandenspanning te controleren is door het te meten met een bandenspanningsmeter. Op de band staat altijd de maximale druk vermeld. Deze maximale druk is koud gemeten. Zorg dan ook dat u uw luchtdruk meet bij een tempratuur van 18 graden Celsius of lager.
De ANWB hanteert 3 bar als vuistregel voor doorsnee caravanbanden. Bij reinforced- en c-banden is dat 3,5 tot 5 bar. Overigens adviseert de bandenindustrie vanaf 4,5 bar versterkte (stalen) ventielen te gebruiken. Gaat u een lange rit maken? Verhoog de spanning dan met 0,3 bar bovenop de geadviseerde hoeveelheid. Vergeet niet om het reservewiel ook te controleren en op te pompen (indien nodig)! 

Banden oppompen

Heeft u de banden gecontroleerd en is de spanning van uw banden te laag? Dan is het aan te raden om ze op te pompen. Dit kan vaak bij een benzinestation in de buurt, maar het beste is om het thuis te doen. Een (over)verhitte band geeft namelijk altijd de verkeerde spanning. Een nadeel aan de pomp bij het benzinestation is dat deze vaak niet verder pompt dan 4 bar. Het aanschaffen van een bandenpomp verhelpt dit probleem. Daarmee kunt u thuis de banden oppompen. Wel zo gemakkelijk!  

DOT code

Op de zijkant van de banden staat een DOT (Department of Transportation) code aangegeven. Deze geeft de productdatum aan. De DOT code bestaat uit een aantal letters en een viertal cijfers. De letters zeggen niets over de productdatum van de band, maar het zijn gegevens van de fabrikant. De cijfers geven de productdatum aan. De eerste twee cijfers laten het weeknummer zien en de laatste twee cijfers het jaartal. Staat er bijvoorbeeld 1815 op de band? Dan is deze geproduceerd in week 18 uit het jaar 2015. 

Banden vervangen

In het algemeen wordt geadviseerd om banden na 6 jaar te vervangen. Sommige verzekeraars stellen dit als eis in hun polisvoorwaarden. Ondanks het feit dat het profiel dan nog niet versleten is, wordt de kans op een klapband groter. Aangeraden wordt om de banden minstens om de 10 jaar te vervangen. De leeftijd van de banden kan achterhaald worden met behulp van de DOT code. Heeft u het reservewiel de afgelopen 6 jaar niet hoeven te gebruiken? Dat is mooi, maar er wordt aangeraden om deze alsnog te vervangen.  

Gimeg wenst u een veilige reis!



Hoe waardeert u deze blog?

Aan het laden
Aan het laden